Fòrum permanent

Un espai estable de diàleg

El Fòrum Econòmic i Social de l'Acellec es mostra públicament un cop l'any a través d'un esdeveniment obert en el qual es presenta la feina realitzada durant els mesos precedents i es proposen noves líniesiniciatives de treball. Podeu veure en aquest enllaç com va ser el Fòrum 2025. És només l'aparador de la feina constant que impulsen l'Acellec i totes les organitzacions que ho desitgin per mantenir obertes tota mena d'iniciatives de col·laboració entre els diversos agents del sector. Les activitats, trobades, seminaris, formacions i projectes que permeten mantenir actiu aquest espai de diàleg i treball és el que anomenem Fòrum Permanent

Cap al Fòrum 2026

Durant el Fòrum 2025 vam proposar la creació de cinc grups de treball temàtics que agrupen les principals linies d'activitat del sector per reunir al voltant d'una taula de diàleg els diferents agents que hi intervenen. Tots els participants al fòrum es van inscriure com a mínim a un dels cinc grups i ens vam comprometre a convocar-los i dinamitzar diverses trobades de cadascun dels grups amb la intenció de debatre sobre les dificultats, les oportunitats i els reptes del sector. Aqusts són els cinc grups:


Temps educatiu de migdia. Plat únic: educar i alimentar

Colònies. Entorn, convivència i educació

Extraescolars i lleure. L'aprenentatge fora de l'aula

Equipaments socioculturals. La xarxa de cultura de proximitat

Patrimoni i educació. Mediació entre cultura i ciutadans


Ens proposem generar una agenda temàtica que aglutini el major consens possible i que ens doni l'oportunitat de pensar propostes de treball que comptin amb l'aval de la majoria del sector. Les cinc agendes es posaran en comú durant la segona edició del Fòrum, l'any 2026, per arribar a conclusions que es puguin convertir en projectes compartits per treballar-los conjuntament, tan per adreçar-los a l'administració com per impulsar iniciatives independents.

Ara ha arribat l'hora de convocar les trobades dels cinc grups de treball. Per fer-ho ens adreçarem i citarem totes les persones que s'hi van afegir durant el Fòrum 2025 i obrirem novament inscripcions per ampliar el radi d'actuació i no deixar-nos fora ningú que tingui ganes de col·laborar-hi. 

Com ho farem?

Des d'ara i fins el 14 de novembre teniu temps per inscriure-us a un dels cinc grups. Us afegireu d'aquesta manera a les persones que van participar al Fòrum 2025 i que ja van triar grup de treball. Hi sou convidats pel simple fet de formar part del sector des de qualsevol àmbit en el que treballeu. Hi teniu lloc tant si sou treballadors, professionals independents, consultors, formadors, representants d'empreses, entitats del tercer sector, organitzacions sindicals o professionals, tècnics de l'administració, acadèmics o investigadors. 

Entre novembre de 2025 i febrer de 2026 us convocarem, com a mínim, a tres trobades presencials per debatre obertament sobre la situació de cadascun dels cinc àmbits d'activitat que configuren els grups de treball. Us demanarem que opineu sobre la situació del sector, sobre les dificultats que afronta i els reptes prioritaris que té per davant i recollirem propostes per aplicar mesures o desenvolupar propostes que tendeixin a donar solució a les dificultats i a assolir els reptes plantejats. 

Totes les trobades tindran lloc a la seu de l'Acellec (Ramon Turró, 71, de Barcelona) i cadascuna d'elles durarà entre dues i tres hores. Les que se celebrin al matí s'iniciaran a les 10,00h i les que tinguin lloc a la tarda a les 15,30h.Cada trobada durarà entre dues i tres hores, i 

Per a cadascun dels grups hem designat una persona experta, de trajectòria i coneixement contrastat, que dinamitzarà, acompanyarà, endreçarà i recollirà opinions i propostes realitzades. Aquesta persona comptarà amb el suport d'un professional de l'equip de l'Acellec que li farà suport. La seva missió final serà elaborar un document breu fonamentat en les aportacions realitzades pels participants a les trobades, en el qual es descriurà la situació de cadascun dels grups d'activitat, amb una relació consensuada de problemàtiques que ha d'afrontar, amb una llista de reptes que seria desitjable superar, i amb una bateria de propostes de treball.

El contingut dels cinc documents finals seran el punt de partida per a la celebració del Fòrum 2026.

Els grups de treball

Temps educatiu de migdia. Plat únic: educar i alimentar

En diem menjador escolar, però el cert és que hi passen moltes més coses que la simple alimentació dels infants i dels joves, i totes tenen a veure amb els aprenentatges, amb el projecte educatiu dels centres i amb la vida en comunitat. Alimentar i educar, educar i alimentar. Dos elements que no es poden separar. Quina serà l'evolució futura del servei? Quins recursos son necessaris per garantir-ne la qualitat? Quins han de ser els models de gestió? 

El grup de treball el dinamitzarà Marta Pascual, una professional de llarg recorregut que combina l'experiència pràctica en la gestió de serveis de lleure educatiu i sociocultural amb la creació i direcció de projectes formatius des de l'administració. Coneix, per tant, les problemàtiques i entevancs del dia a dia, i la importància d'una formació adequada per tal que els professionals adquireixin les competències necessàries pera a l'atenció directa a les persones. 

Marta Pascual Arànega
Antropòloga i tècnica de formació

Experta en la gestió de programes que integren la vocació educativa i l'atenció directa a les persones amb impacte social. Ha treballat sobre formació continua per a professionals des de tots els vessants possibles i té experiència laboral en pràcticament tots els àmbits de servei del lleure educatiu i sociocultural. És antropòloga social i cultural, màster en la gestió de projectes de lleure i cultura a la Universitat de Deusto. Ha estat tècnica de la Direcció General de Joventut, tècnica de gestió de programes al Consorci per a la Formció Continua de Catalunya, responsable pedagògica i de projectes en empreses que getionen menjadors escolars, temps educatiu de migdia i activitats extraescolars, i tècnica en la Federació Catalana de l'Esplai. En l'actualitat desenvolupa projectes formatius de l'Escola d'Enoturisme de Vilafranca del Penedès.


Calendari de trobades
1a sessió. Dijous, 27 de novembre de 2025, de 10,00h a 12,00h
2a sessió. Dimecres, 28 de gener de 2026, de 10,00h a 12,00h
3a sessió. Dimecres, 18 de febrer, de 2026, de 15,30h a 17,30h

Colònies. Entorn, convivència i educació

Malgrat tots estem convençuts dels seus beneficis, les estades en cases de colònies viuen en un permanent i precari equilibri que mira de conjugar la qualitat educativa amb la sostenibilitat econòmica. Hem de trobar un model per formalitzar la seva integració al sistema educatiu? Quines figures professionals ens cal promoure per atendre la complexitat logística del servei? Com ha de ser l'encaix entre els professionals del sector i els docents del sistema educatiu? Podem parlar de turisme educatiu?

Hem demanat a Joan Antoni Rovira que condueixi el grup de treball de colònies perquè coneix els rudiments d'aquest model d'activitat des del vessant més pràctic i ha dedicat la major part del seu recorregut professional a garantir i millorar la qualitat i la seguretat de l'àmplia oferta de serveis que existeix al nostre país. Ho ha fet des de l'acompanyament als professionals amb una amplíssima trajectòria com a formador i des de l'exigència tècnica, com a assessor i auditor de seguretat.

Joan Antoni Rovira Machordom
Assessor i auditor de seguretat en lleure infantil i juvenil

És llicenciat en educació física, diplomat en professorat d'ensenyament bàsic, màster en gestió econòmica d'entitats esportives i postgrau en direcció de seguretat intregral. Ha estat director tècnic i cap del departament d'activitats i lleure de l'empresa Colònies Rosa dels Vents, té una àmplia experiència com a formador, consultor i auditor independent en activitats esportives, projectes de lleure educatiu, seguretat, plans d'autoprotecció i seguiment normatiu per a administracions, empreses i entitats del sector. Com a auditor treballa per a nombroses empreses del sector, i singularment per a la Xarxa d'Albergers de Catalunya (Xanascat). És formador de referència de l'Escola Efa.


Calendari de trobades
1a sessió.
Dimecres, 19 de novembre de 2025, de 10,00h a 12,00h
2a sessió. Dimecres, 21 de gener de 2026, de 10,00h a 12,00h
3a sessió. Dimecres, 18 de febrer de 2026, de 10,00h a 12,00h

Extraescolars i lleure. L'aprenentatge fora de l'aula

De vegades en diem educació no formal. Cada cop amb més freqüència ens referim a l'educació a temps complet. Però al final sempre apareix el terme indefinit de les extraescolars. El cas és que hi ha un munt de teoritzacions sobre el seu paper, possibilitats, qualitat educativa, equitat, inclusivitat, mancances i dficultats. Però quantes vegades s'ha abordat el tema parlant amb els gestors i els educadors que ofereixen aquests serveis? Tothom hi ha de tenir accés, però com es financen? I quins son els mínims de cost per assegurar que les professionals que s'hi dediquen en poden viure dignament?

Hem demanat a l'Edgar Iglesias que ens ajudi a endreçar les innombrables aportacions que, sense cap mena de dubte, sorgiran d'aquest grup de treball i que les passi pel tamís de la seva expertesa acadèmica i com a investigador. Com que ha estat col·laborador d'entitats de lleure educatiu sap el pa que s'hi dona, i a més hi ha afegit coneixement des de la seva activitat universitària. El seu àmbit de recerca se centra, entre d'altres, en l'educació comunitària i l'anàlisi dels sistemes socioeducatius des de la connexió d'agents, temps i espais educatius. Explora també la contribució del lleure educatiu a l'equitat educativa i la transformació social. Tots els ingredients necessaris per abordar els reptes que ens plantegem.

Edgar Iglesias Vidal
Professor i investigador universitari i ex-educador de joves

Professor agregat Serra Hunter al Departament de Pedagogia de la Universitat de Girona i coordinador dels estudis de pedagogia a la Facultat d'Educació i Psicologia. És membre del grup de recerca Liberi, en Infància, Joventut i Comunitat de l'Institut de Recerca Educativa. És doctor en Pedagogia, llicenciat en Antropologia Social i Cultural i diplomat en treball social. Ha estat Visiting Scholar a la universitat d'Stanford (EUA) i a la universitat Unipaz (Colombia). Va ser educador i coordinador pedagògic a l'Associació Educativa Integral del Raval.


Calendari de trobades
1a sessió.
 Dimecres, 19 de novembre de 2025, de 15,30h a 17,30h
2a sessió. Dijous, 22 de gener de 2026, de 15,30h a 17,30h
3a sessió. Dijous, 19 de febrer de 2026, de 10,00h a 12,00h

Equipaments socioculturals. La xarxa de cultura de proximitat

La xarxa d'equipaments culturals més extensa i més ben valorada del país no està articulada d'una manera raonable. No hi ha criteris comuns de gestió i cada administració desenvolupa, en el millor dels casos, el seu propi model. Hauríem de crear un sistema català d'equipaments de cultura de proximitat? Quines son les competècies i capacitats que han de tenir els professionals que els gestionen? Com s'han de relacionar amb la resta d'equipaments d'atenció directa a la ciutadania? Quins son els criteris de contractació pública que caldria garantir per mantenir el nivell de qualitat?

En l'àmbit dels projectes socioculturals son freqüents els professionals de formació eclèctica i el més freqüent és que en les seves trajectòries s'hagin apropat al sector per la via pràctica, tot sovint autodidacta. És per això que hem buscat una persona que reuneixi en el seu bagatge una formació polifacètica i experiència directa en tots els camps que afecten la praxi sociocultural o el que avui anomenem cultura de proximitat. Pep Guasch  coneix be la intervenció en el mon dels joves, ha gestionat projectes culturals i d'expressió artística en l'àmbit comuntari i té clar que tot plegat forma part de les polítiques socials, enteses en sentit ampli. 

Pep Guasch Capell
Antopòleg social i cultural

Llilcenciat en Antropologia Social i Cultural, diplomat en Treball Social, màster en Gestió Cultural i postgrau en Cooperació Internacional. Actualment és president de l'Associació Catalana de Professionals de l'Antropologia (ACPA), i tècnic de participació, universitats i projectes del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC). Compagina aquestes tasques amb projectes de cultura popular, comunicació i patrimoni. En la seva trajectòria professional, però, ha estat també codirector d'una empresa de gestió cultural, responsable tècnic de l'Associació Catalana de Professionals de Joventut (ACPJ) i consultor independent en totes les seves especialitats.


Calendari de trobades
1a sessió. Dimarts, 25 de novembre de 2025, de 10,00h a 12,00h
2a sessió. Dijous, 22 de gener de 2026, de 10,00h a 12,00h
3a sessió. Divendres, 20 de febrer de 2026, de 10,00h a 12,00h

Patrimoni i educació. Mediació entre ciutadans i cultura

Cap institució cultural del país que aspiri a la qualitat o l'excel·lència pot prescindir ja d'un programa educatiu i de mediació amb la ciutadania. La intersecció entre cultura i educació és més que evident. Però en quines condicions es gestionen aquests programes? Les administracions públiques els doten de recursos suficients? De quina manera s'ha de reforçar i fer suport als col·lectius professionals que s'hi dediquen? Hem de generar formació específica per a ells? Les licitacions públiques atenen totes les necessitats tècniques i qualitatives del servei? 

Per dinamitzar aquest grup ens calia algú que, a més de conèixer el món del patrimoni i la didàctica, sabés com n'és de difícil transformar el discurs de les institucions culturals per fer-les accessibles a la ciutadania i, al mateix temps, que hagués viscut de primera mà la satisfacció de produeix convertir una visita estàtica a un equipament patrimonial en una experiència personal enriquidora. Es pot explicar de moltes maneres diferents, però aquesta és potser la manera més planera d'aproximar-nos a la feina que fa l'Helena Minuesa des de fa tants anys. És també una formadora apassionada i ha dissenyat nombrosos cursos per aproximar els professionals a la didàctica i als públics de la cultura.

Helena Minuesa Sanchez
Museòloga i tècnica de cultura

Llicenciada en Humanitats i màster en Gestió del Patrimoni i Museologia. Ha liderat durant més de catorze anys el servei pedagògic dels Museus de Sant Cugat, centrada especialment en el disseny i implementació de projectes culturals amb accent social. Actualment és tècnica superior de cultura al Centres d'Estudis i Recursos Culturals (CERC) de la Diputació de Barcelona i formadora especialitzada en acció cultural i didàctica del patrimoni a l'Escola Efa. També ha impartit formacions per a la Diputació de Barcelona, el Memorial Democràtic de la Generalitat i Barcelona Activa en els àmbits de la dinamització del patrimoni cultural i el disseny de projectes culturals per a la transformació social.


Calendari de trobades
1a sessió. Dimecres, 26 de novembre de 2025, de 15,30h a 17,30h
2a sessió. Dilluns, 26 de gener de 2026, de 15,30h a 17,30h
3a sessió. Dilluns, 23 de febrer de 2026, de 15,30h a 17,30h

Inscripció al Fòrum Permanent

Ens calen espais estables per dialogar i compartir. Et proposem que t’inscriguis a un (o més) dels següents cinc grups que intenten recollir la diversitat de l’activitat en el sector del lleure educatiu i sociocultural. En cadascun d’ells trobaràs persones que tenen a veure amb el sector des de diferents perspectives i amb visions diferents. Son grups transversals que intentaran recollir la diversitat d’òptiques des de les quals es treballa en el nostre sector per identificar els elements de consens que ens permetin dissenyar una agenda compartida. Amb ella hauríem de poder treballar conjuntament en tot allò que sigui possible per afavorir la professionalització, la dignificació de la nostra activitat, el prestigi social i l’atenció i actuació responsable dels poders públics.

Els drets culturals, educatius i socials i la qualitat en l’atenció a les persones són al centre. Les conclusions d’aquests grups de treball es presentaran en el Fòrum Econòmic i Social de l’Acellec 2026 per a ser debatuts.

Indica en quins d’aquests àmbits t’interessa participar. Pots senyalar-ne tants com vulguis.

Calendari de trobades
  • 1a sessió. Dijous, 27 de novembre de 2025, de 10,00h a 12,00h
  • 2a sessió. Dimecres, 28 de gener de 2026, de 10,00h a 12,00h
  • 3a sessió. Dimecres, 18 de febrer, de 2026, de 15,30h a 17,30h

Calendari de trobades
  • 1a sessió. Dimecres, 19 de novembre de 2025, de 10,00h a 12,00h
  • 2a sessió. Dimecres, 21 de gener de 2026, de 10,00h a 12,00h
  • 3a sessió. Dimecres, 18 de febrer de 2026, de 10,00h a 12,00h

Calendari de trobades
  • 1a sessió. Dimecres, 19 de novembre de 2025, de 15,30h a 17,30h
  • 2a sessió. Dijous, 22 de gener de 2026, de 15,30h a 17,30h
  • 3a sessió. Dijous, 19 de febrer de 2026, de 10,00h a 12,00h

Calendari de trobades
  • 1a sessió. Dimarts, 25 de novembre de 2025, de 10,00h a 12,00h
  • 2a sessió. Dijous, 22 de gener de 2026, de 10,00h a 12,00h
  • 3a sessió. Divendres, 20 de febrer de 2026, de 10,00h a 12,00h

Calendari de trobades
  • 1a sessió. Dimecres, 26 de novembre de 2025, de 15,30h a 17,30h
  • 2a sessió. Dilluns, 26 de gener de 2026, de 15,30h a 17,30h
  • 3a sessió. Dilluns, 23 de febrer de 2026, de 15,30h a 17,30h

Informació bàsica sobre protecció de dades

L’Acellec (Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura), com a responsable del tractament, tractarà les vostres dades amb la finalitat de gestionar la vostra participació al Fòrum Acellec. Podeu accedir, rectificar i suprimir les vostres dades, així com exercir altres drets consultant la informació addicional i detallada sobre protecció de dades a la nostra Política de Privacitat

Guardant les dades
Gràcies per ser-hi. Ens posarem en contacte amb tu.