Fòrum Permanent
La continuïtat és una condició necessària per aconseguir que les noves iniciatives siguin útils. Tots hem assistit o participat en esdeveniments que, carregats de bones intencions, es queden en simples declaracions d'intencions perquè no aconsegueixen consolidar processos de treball ni la concreció en propostes visibles i mesurables.
És per això que la cita anual del Fòrum de l'Acellec vol ser simplement l'aparador d'un treball de fons que s'ha de desplegar al llarg de tot l'any. Si els nostres objectius estan ben formulats i son adequats per al sector, seran vigents durant molt de temps, permanents. En bona lògica, els esforços per assolir-los també han de ser permanents.
L'Acellec es compromet a generar un espai estable de trobada i diàleg que acollirà a tots els agents del sector que ho destigin. Plantegem posar en comú les diferents visions i perspectives del sector per acordar aquells elements que son comuns i generar una agenda compartida que ens doni força per millorar les condicions de treball, la qualitat del nostre servei a la societat i la viabilitat de les nostres orgnitzacions.
La falta de contacte entre la diversitat d'agents produeix dispersió d'esforços i malbaratament d'energies. Empreses, entitats, treballadors, professionals i les organitzacions que els representen tenen expertesa i coneixements singulars. Però estem convençuts que hi ha un nucli comú d'interessos i criteris que ens permetria desenvolupar inciatives i estratègies beneficioses per a tots els implicats i, de retop, per al conjunt de la societat.
Posem en marxa cinc grups de treball temàtics que reuniran al voltant d'una taula de diàleg als diferents agents del sector. Es trobaran en diverses ocasions al llarg d'un any i debatran sobre les dificultants, les oportunitats i els reptes del sector per generar una agenda de treball en la que tots puguin estar d'acord. Les cinc agendes es posaran en comú en la segona edició del Fòrum, l'any 2026, per arribar a conclusions que es puguin convertir en projectes compartits.
Els participants al Fòrum de l'Acellec s'han inscrit almenys a un dels cinc grups de treball proposats, i després de l'esdeveniment es farà una nova convocatòria oberta per incorporar-hi tothom que hi tingui interès i no hagi pogut assistir a la trobada. Després d'un termini suficient es programarà un mínim de tres trobades de diàleg i debat per construir l'agenda de cadascun dels grups. Son els següents.
Grup de temps educatiu de migida. Plat únic: educar i alimentar
En diem menjador escolar, però el cert és que hi passen moltes més coses que la simple alimentació dels infants i dels joves, i totes tenen a veure amb els aprenentatges, amb el projecte educatiu dels centres i amb la vida en comunitat. Alimentar i educar, educar i alimentar. Dos elements qe no es poden separar. Quina serà l'evolució futura del servei? Quins recursos son necessaris per garantir-ne la qualitat? Quins han de ser el models de gestió?
Grup de Colònies. Entorn, convivència i educació
Malgrat tots estem convençuts dels seus beneficis, les estades en cases de colònies viuen en un permanent i precari equilibri que mira de conjugar la qualitat educativa amb la sostenibilitat econòmica. Hem de trobar un model per formalitzar la seva integració al sistema educatiu? Quines figures professionals ens cal promoure per atendre la complexitat logística del servei? Com ha de ser l'encaix entre els professionals del sector i els docents del sistema educatiu? Podem parlar de turisme educatiu?
Grup d'Extraescolars. L'aprenentatge fora de l'aula
De vegades en diem educació no formal. Cada cop amb més freqüència ens referim a l'educació a temps complet. Però al final sempre apareix el terme indefinit de les extraescolars. El cas és que hi ha un munt de teoritzacions sobre el seu paper, possibilitats, qualitat educativa, equitat, inclusivitat, mancances i dficultats. Però quantes vegades s'ha abordat el tema parlant amb els gestors i els educadors que ofereixen aquests serveis? Tothom hi ha de tenir accés, però com es financen? I quins son els mínims de cost per assegurar que les professionals que s'hi dediquen en poden viure dignament?
Grup de Centres cívics. La xarxa de cultura de proximitat
La xarxa d'equipaments culturals més extensa i més ben valorada del país no està articulada d'una manera raonable. No hi ha criteris comuns de gestió i cada administració desenvolupa, en el millor dels casos, el seu propi model. Hauríem de crear un sistema català d'equipaments de cultura de proximitat? Quines son les competècies i capacitats que han de tenir els professionals que els gestionen? Com s'han de relacionar amb la resta d'equipaments d'atenció directa a la ciutadania? Quins son els criteris de contractació pública que caldria garantir permantenir el nivell de qualitat?
Grup de Patrimoni i educació. Mediació entre cultura i ciutadans
Cap institució cultural del país que aspiri a la qualitat o l'excel·lència pot prescindir ja d'un programa educatiu i de mediació amb la ciutadania. La intersecció entre cultura i educació és més que evident. Però en quines condicions es gestionen aquests programes? Les administracions públiques els doten de recursos suficients? De quina manera s'ha de reforçar i fer suport als col·lectius professionals que s'hi dediquen? Hem de generar formació específica per a ells? Les licitacions públiques atenen totes les necessitats tècniques i qualitatives del servei?
Cap al Fòrum 2026
Les conclusions de cadascun dels grups de treball seran material de treball per al segon Fórum, que tindrà lloc durant la primera meitat de 2026. Quins projectes serem capaços de construir a partir del treball conjunt? No deixeu de participar-hi.